Tuesday 30 October 2012

PTRNTD Bab 2

Shaiful Mizan merenung tajam adiknya Shahrul Nizam. Rasa macam hendak ditelannya saja hidup-hidup. Nampak kecik saja Nizam di matanya. Nizam yang buat angkara, dia pula yang kena tanggung beban. Namun Mizan hanya mampu menggenggam penumbuknya kemas-kemas dan mengetap kejap giginya menahan geram.

Marzuki terkedu. Wajahnya yang gembira sebentar tadi bertukar menjadi redup tiba-tiba. Hendak di katakan benci, dia rindu pada anak bongsunya yang telah setahun lebih tidak di temui..Hendak di katakan gembira, hatinya masih terasa sakit dengan perangai yang telah dilakukan.

Azmah juga begitu. Dia menjadi serba salah. Namun kasih seorang ibu tiada tandingannya. Seketika Azmah sudah berpelukan dengan Shahrul Nizam.

“Ampunkan Nizam mak...Nizam tahu Nizam berdosa pada mak dan ayah...ampunkan Nizam mak. “ berlinanang-linang air mata Nizam sambil memeluk Azmah. Azmah turut menangis teresak-esak memeluk tubuh anaknya yang menangis hingga menggigil.

Seketika Nizam menangis lagi dalam pelukan Marzuki.

“Nizam tak tahu macam mana benda ni terjadi..Nizam minta maaf ayah...kalau ayah nak pukul Nizam pun, Nizam rela ayah...ampunkan Nizam...ampunkan dosa Nizam ayah.” Mendayu , sayu sekali mendengar kata-kata Nizam. Menitik juga air mata Marzuki mendengar rintihan anaknya.

“ EEerr...aaa..Abang Mizan....terima kasih kerana selamatkan air muka mak dan ayah,....terima kasih juga kerana selamatkan Hani....mungkin jodoh Hani dengan abang....bukan dengan Nizam....maafkan Nizam,bang...” ujar Nizam di hadapan abangnya...apa lagi yang boleh dikatakan. Rahsia hatinya disimpan kemas... hanya Allah yang tahu.

“Ok.” Itu saja yang keluar dari mulut Mizan. Sudah memadai untuk Nizam. Lebik baik daripada dapat penumbuk abangnya yang lebih tinggi, lebih besar dan lebih sasa daripadanya.

Mizan cuba mengawal perasaan marahnya...dia masih ada rasa hormat pada mak dan ayahnya. Jika hanya dia saja berdua dengan Nizam, dia yakin beberapa penumbuknya sudah hinggap ke muka Nizam.

“Hani...Hani cantik hari ni.....abang nak minta maaf banyak-banyak pada Hani,....nanti-nanti abang jumpa Hani....kita berbual.”

Yuhanis sekadar menundukan kepalanya ke arah Nizam tanda hormat.Yuhanis tidak selesa di renung Nizam...kata-kata Nizam juga tidak mahu dilayan...
...sudah cukup,cukup sudah....cukup sampai di sini saja..
...daripada batin tersiksa, lebih baik ku pergi saja.

Tanpa di sedari Yuhanis merapatkan tubuhnya ke sisi Mizan. Seketika Yuhanis tertunduk malu,merah padam mukanya. Mizan merenung tepat kearah mata Nizam. Muka Mizan serius.. tidak main-main punya. Suka tak suka Yuhanis sudah menjadi isterinya. Nizam sudah membuang segala haknya atas bekas tunangnya itu....tapi Nizam masih tidak sedar-sedar.

“Hani kena dengar penjelasan Abang Nizam...nanti..kita.....

“DARLING !!!” satu jeritan nyaring datang dari arah teksi.

Semua kepala tertoleh serentak ke arah teksi yang masih menunggu. Empat pasang mata hanya memerhati Nizam terkocoh-kocoh lari ke arah teksi. Rupa-rupanya Nizam terlupa seseorang yang masih menunggu di dalam teksi.

Tertunduk-tunduk Nizam membantu seorang perempuan keluar dari perut teksi dan melangkah ke arah mak,ayah, abang dan kakak iparnya aka bekas tunang. Sekali lagi empat pasang mata berpandangan sesama sendiri.

Hampir terlopong Azmah dan Marzuki melihat isteri Nizam. Berambut perang, dengan perut yang sedang membesar memakai baju mengandung bertali halus, pendek sampai nampak pehanya yang putih melepak.

“Mak, ayah..er abang...Hani..ini isteri Nizam...Shila,..and Shila kenalkan my mum,my dad.” Shila bersalaman dengan mak dan ayah mertuanya.

“This is my brother and Hani..”

“Honey ? “ada nada tidak puas hati pada soalan Shila.

“Her name Yuhanis...I call her Hani......”Nizam memberi penjelasan kepada isterinya.

“Kami ni baru nak sembahyang asar....apa kata kita semua masuk dulu....nanti kita berbual panjang.” Marzuki segera menyampuk. Tidak mahu menangguh lagi, waktu asar sudah mengenjak.

“Jom masuk Shila...Nizam layan isteri kamu ni....kami solat dulu...” pelawa Azmah kepada ahli baru keluarganya.

+ + + + + + + +

Dengan segan-segan Yuhanis membuka tudungnya. Ini pertama kali rambutnya terdedah pada mata lelaki. Tudung berenda bewarna putih yang sedondon dengan baju kebayanya di gantung ke dalam almari. Satu persatu sepit dan pin rambut di tarik keluar dari sanggulnya.

Mizan yang sedang membuka sampinnya terhenti melihat rambut ikal mayang isterinya terungkai lembut hingga ke paras pinggang. Suka tak suka pun bergegar jantungnya. Berkocak juga nafsu lelakinya. Segera Mizan memalingkan muka dan badannya ke arah lain.

Yuhanis mengerling jam di dinding. Masa berjalan pantas. Yuhanis segera membuka butang baju kebayanya. Separuh jalan Yuhanis tiba-tiba teringat, dia tidak lagi berseorangan di dalam biliknya. Cepat-cepat Yuhanis merapatkan semula baju kebayanya. Yuhanis menoleh seraya berkata.

“Er,..aba..er...boleh saya masuk bilik air dul....” kata-kat Yuhanis terhenti. Secepat kilat kepalanya memandang ke hadapan semula. Mizan sudah tidak berbaju. Malahan sudah bertuala saja. ..ah, mudahnya orang lelaki. Terutama lelaki yang sudah bergelar suaminya kini.....dan dulunya pernah menjadi suami perempuan lain.

Seperti orang di kejar anjing, Yuhanis melangkah laju ke bilik air sambil berkata.

“Saya masuk mandi dulu.”

Sampai di bilik air Yuhanis terkedu. Dia sehelai sepinggang. Yuhanis menduku kepalanya sendiri dua tiga kali...Cheh,..semua terlupa. Yuhanis terpaksa melangkah keluar dari bilik air semula.

Mizan bersandar di sofa sambilmenutup matanya sementara menunggu Yuhanis keluar dari bilik air. Tidak sampai beberapa minit gadis itu tergesa-gesa keluar, masih berpakaian seperti dia mula masuk ke bilik air tadi...Aaik, cepatnya...atau tak mandi ? fikir Mizan.

“Tuala.” kata Yuhanis sambil menuding ke arah rak tuala,tanpa di tanya. Tuala di rak di tarik segera, kemudian terkocoh-kocoh pula ke almari mengambil satu persalinan. Sehelai baju berlengan panjang dan sehelai skirt kembang labuh bewarna biru lembut. Satu set pakaian dalam di ambil dari laci sebelum bergegas melangkah ke bilik air semula.

Mizan hanya memerhati gelagat kelam kabut Yuhanis. Senyuman kecil yang terukir senget sebelah dibibirnya sempat di sorokkan. Yuhanis sempat menjeling laju ke arahnya semasa gadis itu terpaksa tunduk mengutip baju dalamnya yang terjatuh ke lantai.

Pasti muka gadis itu merah menahan malu...tapi terlindung dengan rambutnya yang panjang melindungi muka...aalah, macam dia tak pernah tengok coli wanita,malah lebih dari itu dia dah buat..sebik MIzan.

“Ehem ! saya dah siap.” Yuhanis memberi isyarat kepada Mizan untuk ke bilik air. Matanya segera memandang ke arah lain setelah mengerling seketika ke arah Mizan yang kelihatan seperti terlena semasa menunggu giliran ke bilik air...... Isk, kenapa tak duduk sopan-sopan getus hati Yuhanis.

 Yuhanis pula yang termalu melihat Mizan yang duduk sedikit mengangkang melunjur kaki dengan hanya bertuala...mmm,..tapi tak kan orang lelaki nak duduk berkepit peha macam orang perempuan pulak, bisik Yuhanis. Sebenarnya dia yang tak biasa...dia kan masih anak dara.

Mizan membuka mata. Sempat matanya melihat gadis yang sudah siap menukar pakaian di bilik air. Mizan faham. Rambut gadis yang masih basah itu mengingatkannya pada waktu-waktu indah semasa dia memegang’ tittle’suami orang.

 Dadanya bergetar. Ini yang Mizan cuba elakkan. Ini yang dia tidak suka. Mizan tidak mahu ada apa-apa kaitan dengan anak angkat mak dan ayahnya itu. Mizan nekad tidak akan’ menyentuh’ gadis ini. Dia perlu mengawal perasaannya agar hatinya yang parah terluka boleh sembuh sepenuhnya. Biarlah parut menjadi tauladan sepanjang hidupnya. Mizan mesti membina tembok yang tebal setebal tebalnya... jurang yang dalam sedalam dalamnya.

**********************

Keluar dari bilik air Mizan lihat Yuhanis sudah siap bertelekung. Jam di dinding baru menunjukkan pukul enam setengah petang. Lagi setengah jam baru masuk waktu magrib, tapi gadis itu sudah duduk di sejadah. Nak tunjuk alim agaknya...ingat aku boleh suka....mmm...jangan harap, bentak hati Mizan.

Mizan sudah selangkah menjarakkan jurang antara dirinya dengan Yuhanis. Masih terbayang di mata Mizan muka sedih Yunanis semasa Mizan menyuruh ‘isterinya’ itu sembahyang tanpa perlu menunggunya petang
tadi untuk sembahyang asar.

Mahu saja Mizan cabut balik ke Ampang malam itu juga. Namun ditahan hatinya demi emak dan ayahnya. Emak dan ayah nampak gembira dengan perkahwinan ini. Mizan sudah menjalankan tugasnya. Sekarang dia cuma perlu jauhkan dirinya.

*************************

Enjin keretanya dimatikan. Mizan meraup muka kemudian mengelus rambutnya yang sudah sedikit panjang ke belakang. Sudah pukul sepuluh lima minit malam. Sengaja Mizan berlama-lama di luar. Sembahyang magrib tadi di masjid kampungnya, Kampung Sungai Rokam, kemudian Mizan meronda keliling pekan Ipoh.

 Mizan sembahyang Isyak pula di Masjid Negeri. Selesai sembahyang sunat Mizan duduk sendirian di sudut masjid dengan satu buku kecil Surah Yasin. Terlintas di hati kecilnya....kalau ‘dia’ boleh menghafal Surah Yasin, kenapa Mizan tak boleh.

 Malam itu Mizan mulakan azam dengan “Yaasiin, walquranilhakim........hingga selesai satu surah. Selepas hampir sejam Mizan bergerak meninggalkan perkarangan Masjid Negeri. Semasa memandu Mizan cuba mengingati apa yang telah di bacanya sebentar tadi...bukan hanya tadi malah telah berpuluh puluh kali Surah Yasin itu pernah di bacanya sebelum ini.

“Yaasiin,.walquranil..hakim,innaka....er..innakala...mi...nal....mur...salin...’ala siro thin..mustaqim...tanzilar.....tanzilar....mm...tanzilar.......”....blurp!!...Mizan terkedu...minda nya gelap...seperti mentol yang terbakar..terpadam,tiada cahaya lagi....tak ingat lagi.

Tak kan hanya itu yang lekat kot, bisik hati Mizan. Haa, sekarang baru dia sedar betapa susahnya hendak menghafal....walau pun satu surah....belum lagi satu Al Quran. Tak apa, masih ada banyak masa lagi kata hati Mizan, menyedapkan hati sendiri. Mizan singgah di restoran nasi ayam kampung yang terkenal di Bandar Ipoh itu untuk makan malam sebelum pulang.

Tiba di rumah yang sudah gelap, Mizan memakir dan mengunci keretanya. Mizan mengatur langkah untuk masuk melalui dapur, memandangkan bahagian dapur masih terang benderang.

Semasa hendak melintas tingkap naco untuk ke pintu dapur, Mizan terpandang kelibat dua orang yang masih berada di dapur. Yuhanis dan Nizam ? Mizan mematikan langkah, kemudian perlahan-lahan menghampiri tingkap.

“ .....tolonglah Hani,...bagi peluang abang terangkan perkara ini.. tak kan tak da sikit lansung rasa sayang Hani pada abang....abang nak bercakap dengan Hani,sekejap saja pun jadilah...nanti abang tunggu kat wakaf malam-malam sikit...Hani datang ye.”kata Nizam.

“ Sorry, Hani dah janji dengan mak nak tolong urut kaki ayah, ok,Hani naik dulu,..mak tengah tunggu susu ni, makan malam dah siap hidang....jempulah isteri makan sekali.” Yuhanis cuba berlalu.

“ Abang Nizam tahu Hani marahkan abang ....bagilah peluang abang terangkan apa yang telah berlaku sebenarnya.....tolonglah Hani....dengar dulu sebelum menghukum abang.” rayu Shahrul Nizam...sambil menyekat laluan keluar dari ruang dapur.

“Hani nak naik tengok suami Hani, dah balik ke belum....Abang Mizan pergi sembahyang kat masjid tadi...mintak maaf banyak-banyak..lain kali sajalah..tolong jangan buat macam ni.” Yuhanis berlalu dengan sebak di dada.

Apakah penjelasan Nizam dapat mengubah keadaan mereka ?.... Yuhanis sudah berjanji untuk menjadi isteri yang solehah walaupun sedar jawatan atau kedudukannya itu tidak penting di sisi Saiful Mizan. Apa pun Yuhanis kena pandai menjaga status dirinya kini sudah menjadi isteri orang.

Mizan menutup daun pintu biliknya. Bilik pengantin baru. Tiada Yuhanis. Ada satu talam bulat berisi satu hidangan ....makan malam. Terdapat juga satu plas air panas dan cawan kosong yang terlangkup di atas piring...elok tersusun di meja rendah di hadapan sofa.

Mizan ternampak sehelai kertas di tindih di bawah cawan. Mizan mendekati meja. Nota di tarik dan di baca.
‘ Makan malam dan teh panas....silakan...Saya di bilik mak.’

Mizan mencampak nota itu kembali di atas talam. Mizan membersihkan dirinya sebelum merebahkan dirinya ke katil pengantin. Penat tidak terkira. Besok Mizan nekad untuk balik bekerja seperti yang telah dirancang. Menikah jadi pak bidan terjun tidak akan merubah jadual kerjanya...malah kehidupannya juga.

 Seketika Mizan tercacak bangun semula. Ada perkara yang menggangu fikirannya. Mizan menapak ke bilik orang tuanya. Telinganya dirapatkan ke daun pintu.Terdengar suara orang sedang berbual-bual.

 Mizan cuma mahu memastikan ada suara Yuhanis di dalam bilik itu. Mizan tidak mahu menjadi lelaki dayus. Jika Yuhanis mahu bercengkerama dengan tunang tak jadinya malam ini...ha, lagi Mizan suka....tugasnya akan cepat selesai. Lebih cepat dari yang dijangka. Tahulah dia macam mana hendak meletakkan dirinya jadi status duda semula.

“I don’t want you to be near her.....kalau dia gatal-gatal nak dekat dengan you...siaplah dia.” Suara amaran bersama tuan tubuh semakin mendekati di belakang Mizan.

Mizan terperangkap. Tidak cukup masa untuk dia mengelak dari bertembung dengan Nizam dan isteri mat saleh celupnya. Mizan terus menolak daun pintu bilik orang tuanya serta merta. Mizan segera menutup semula pintu sambil berdiri terpacak membalas pandangan  tiga pasang mata yang sedikit terkejut dengan
kehadirannya secara tiba-tiba itu.

“Eer....er... assalamualaikum..er... Mizan terlupa nak cakap kat mak dan ayah ....Mizan kena balik besok awal pagi....Mizan tak ambil cuti sebab tak jangka akan jadi macam ni...jadi........” Mizan terhenti di situ dengan bahunya sedikit terjungkir.....bermaksud....faham-faham sajalah.

“Hhmm, tak apa...jaga kerja elok-elok. Baliklah...semua dah selamat....Cuma ayah nak pesan Mizan satu saja.....tolong jaga Yuhanis baik-baik.” Kata Marzuki.

“Er..kalau mak ayah perlu di..dia..er.. Hani di sini, tak apa Mizan balik sorang dulu.”Mizan cuba melepaskan diri.

“Hish, Mizan tak boleh buat macam tu...kena belajar suaikan diri duduk sama-sama...kan dah jadi suami isteri...mak tak mahu anak mak jadi orang tak beradap.” Celah Puan Azmah.

Mizan tak terkata apa. Menyesal pula meredah masuk ke bilik emak ayahnya. Kalau tahu begini jadinya baik saja dia mengadap perempuan mat saleh celup dengan Nizam tadi. Sahih boleh jeling saja. Hajat untuk acara cabut pulang secara solo selepas subuh besok nampaknya berkecai. Terpaksa jugalah Mizan mengusung ‘the unwanted wife. “

“Ha, sudahlah tu Hani, sedap tangan kamu mengurut...sebelum ni ayah jealous aje tengok mak kamu aje yang dapat urut...he,he......pergilah berehat, nak kena berkemas lagi....besok pagi dah nak kena ikut Mizan balik.....lain kali datang...kena urut lagi tau..he,he.”ujar Marzuki kepada anak angkatnya yang sudah bertukar status sebagai anak menantu.

Tanpa berkata apa-apa Yuhanis bangun mencium pipi ayah mertuanya. Sungguh baik hati lelaki ini. Lelaki yang telah memberi kasih seorang ayah menggantikan tempat ayah kandung yang kasihnya hanya dapat dikecap cuma seketika.

Yuhanis beralih pula memeluk Mah Azmah yang sedang duduk di birai katil dengan tangan sudah sedia didepangkan.Mata Yuhanis sudah terasa berat penuh digenangi air. Kalau boleh Yuhanis tidak mahu menangis...lebih-lebih lagi di hadapan penonton yang tak diundang.

“Mak,ayah akan selalu doakan Hani dan Mizan bahgia hingga ke anak cucu,..bersama hingga akhir hayat......jangan sedih-sedih.....bukannya nak pindah jauh sampai tak boleh balik-balik...kalau nak balik sini, minta izin Mizan...baik-baik pakat.” Nasihat dari mak.

+ + + + + + + + +

“ Bilik saya pintu warna kelabu...ada tiga lagi bilik kosong di atas, satu bilik orang gaji di bawah sebelah dapur....awak boleh pilih mana-mana bilik yang awak suka, cuma jangan susahkan saya....saya sudah biasa duduk sorang diri, jadi kalau boleh saya mahu keadaan tetap seperti biasa.... saya tak mahu awak mengganggu, bila saya berada di rumah...faham ? ...awak nak buat apa, nak kemana pun...buatlah,..saya
izinkan dan saya tak kisah.”  Kata Mizan tanpa sebarang emosi.

Yuhanis sekadar menganggukan kepala...tapi tidak sikit pun Mizan memandangnya. Lelaki itu terus menonong mendaki tangga ke tingkat atas selepas memberi arahan tentang undang-undang untuk Yuhanis patuhi.

Yuhanis berdiri tegak di hadapan pintu bersama dua beg pakaiannya seketika. Kelibat ‘suaminya’ sudah tidak kelihatan.Yuhanis mendongak melihat tangga menuju ke tingkat atas...kemudian menebarkan pandangannya di sekeliling pula. Dari ruang tamu Yuhanis  melihat ruang makan kecil dan pintu ke dapur...dan satu pintu yang agak tersorok.

Ok...aku akan jadikan diriku ‘halimunan’. Don’t worry....I’ll make you happy..and myself happyyyy too....bisik hati Yuhanis.

Yuhanis menutup pintu bilik...mm... rumah barunya. Ada satu katil bujang dengan tilam nipis...ok buatnya.

Satu almari kayu di satu sudut...agak uzur...tetap ok saja untuknya. Sebuah meja sikat dengan cermin yang retak menanti terbelah dua....masih juga ok buat dirinya. Dan ada pintu di hujung bilik.....bilik air....aah...satu
rahmat untuknya.

Yuhanis menggagau telefon bimbitnya dibeg sandangnya. Sudah hampir pukul sepuluh pagi....maknanya cuma lebih kurang tiga jam setengah perjalanan  dari Ipoh. Yuhanis terus menghubungi Mak Azmah...seperti yang telah dipesan.

“Semua ok ke di sana ?” tanya Mak Azmah selepas Yuhanis menyatakan dia dan Mizan telah selamat sampai.

“Biasa-biasa saja... mak jangan risaulah pasal Hani....apa-apa hal mak call Hani, ok.” Kata Yuhanis di akhir perbualan sebelum mematikan talian.

Yuhanis melihat sekitar bilik yang berdebu....mm,nantilah cik debu. Yuhanis sekadar membersihkan katil...menukar cadar lusuh yang telah berdebu dengan cadar lusuh lain yang terdapat di dalam almari uzur di bilik itu.

 Selepas itu barulah Yuhanis dapat  berbaring menghilangkan lelah perjalanan...sebelum dia membuka lembaran baru perjalanan hidup untuk fasa seterusnya....menjadi isteri ‘halimunan’.

No comments:

Post a Comment