Thursday 11 October 2012

SI NEPAL DAN MEK SIAM BAB 9


{“Serabai...serabai...kueh serabai,.....sedap aje mulut si Nepal ni kutuk orang......mulut tak da insuran
betul,......tak pa,....lepas ni  aku nak menunjuk kat dia,....ingat orang tak reti nak melaram....tengok le nanti...baru terbeliak biji mata .”}

Roslinda mengayuh pulang sambil berangan untuk membaik pulih penampilannya. Bukan dia tidak mahu, tidak tahu atau tidak teringin menjadi seperti gadis lain...kelihatan cantik dan anggun....tapi untuk membeli baju pun dia terpaksa fikir sepuluh kali....sudahnya tak jadi beli. Untuk beli alat make up lagi lah tak kuasa nak mimpi. Umur dah dua puloh nak masuk dua puloh satu tahun dia tidak pernah memiliki walaupun sebatang lipstick. Lagi pun kemana dia nak melaram dengan itu semua.

Sudahnya Roslinda lebih selesa begitu memakai apa yang ada selagi tak reput. Make upnya adalah bedak carrie atau yang sewaktu denganya. Di malam hari hanya di tempek saje dengan bedak sejuk.
Jimat pun jimat...tapi tak kaya-kaya jugak..he,he,he...

*********

“Terima kasih, terima kasih Puan Marini....Abang Saleh juga....cantik-cantik baju kat butik ni.” puji Roslinda sambil melihat Abang Saleh pembantu butik Marini Style melipat pakaian-pakaian yang baru di belinya. Siap mencuba setiap pakaian tersebut lagi. Enam pasang baju,enam kali keluar masuk bilik persalinan.

“Kalau orang yang pakai  baju tu memang dah cantik, bertambah cantiklah apa yang di pakai.....boleh ambil budak Linda ni jadi model kita ...kan Kak Rini ?” puji Abang Salih, ligat tangannya melipat dan memasukkan pakaian-pakaian ke dalam dua beg plastik keras yang tertera nama butik tersebut.

 Sebelum ini sudah tiga kali Roslinda datang untuk melihat-lihat. Baru hari ini dia jadi membeli pakaian di butik itu... itu pun sebab si Nepal mengutuknya. Lagi pun kini Roslinda telah di beri duit poket khas untuknya dari abah dan pak su. Lepas ini Roslinda bercadang untuk membeli t-shirt untuk Lan dan Lon...tak lupa juga untuk Kak Tipak dan Nini...juga...Kak Tun dan beberapa orang yang sudi menyayanginya.

“Tak payah berpuan-puan....panggil saja Auntie Rini....nanti kalau Roslinda datang lagi auntie bagi diskaun lagi...sebab apa,tau...auntie rasa sapa-sapa yang tengok Roslinda  pakai pakaian butik auntie, mesti akan tanya beli di mana.” Puji Puan Marini tuan punya butik.

{“Wo, jadi model, mahu pengsan si Nepal tu,hi,hi”}..........Jadi model ni boleh dapat duit poket,  best jugak ye tak?.he,he,he...tapi sebenarnya kalau Auntie Marini dan Abang Saleh tak tolong pilih,tak
bagi tips pakaian apa yang sesuai untuk Lin pakai ...tentu Lin  jadi macam badut......tengok ni,....cantik kan,....macam nak pergi  kenduri kahwin.” Ujar Roslinda sambil membelek pakaian di tubuhnya... skirt labuh berwarna hijau lembut dengan bunga –bunga halus berbagai warna. Di padan dengan baju putih berlengan panjang menukar imejnya menjadi lebih manis menawan.

 Di sebabkan pakaian itu yang terakhir di cuba dan kelihatan cantik sekali, terus saja Roslinda hendak memakainya pulang. Dia begitu teruja sekali. Entah pernah atau tidak di buat orang ,Roslinda tak peduli...janji diri sendiri sudah berkenan.

 Sudah lama dia mengidam memiliki pakaian-pakaian cantik begini, namun apa kan daya....Keadaan hidupnya dengan abah tidak mengizinnya menghabiskan duit hanya untuk pakaian mewah. Lebih banyak perkara lain yang patut di utamakan. Keinginannya itu di pendamkan  di dalam hati jauh sedalam dalamnya.

Tiba-tiba hati Roslinda terasa sayu...dia teringat pada Kak Tipah dan Nini. Sedap –sedap saje dia di sini membeli belah pakaian mewah macam orang kaya.....sedangkan Kak Tipah di sana bersusah payah menggentel sebiji demi sebiji karipap, demi mengumpul setiap sen yang di perolehi untuk meneruskan kehidupan...AAaaah...dia perlu lakukan sesuatu dengan segera.

“Satu saje yang cacat, yang kau pakai seluar jeans  kat dalam tu, apasal...pakai skirt saje lah , tu haa, nampak kaki seluar jeans kau tu Linda....ish,ish,ish....lepas tu,... kasut merah tu tak sesuai langsung.” komen Abang Saleh secara seloroh meleraikan sedikit sebak di hati Roslinda.

“Ala bang, saya datang naik basikal, lainlah kalau saya datang naik kereta....lagi pun abah saya selalu pesan ,...  orang perempuan kalau keluar bersendirian, elok pakai seluar sebab senang hendak bertindak...kalau apa-apa terjadi , nak berlawan boleh..nak cabut lari pun laju..he,he....lain kali kalau keadaan sesuai saya akan pakai ikut code dressing yang abang ajar...ok?” jawab Roslinda,tersenyum-senyum melihat Abang Saleh yang masih tidak puas hati dengan fesyen baru Roslinda...skirt di luar,seluar jeans di dalam dengan kaki seluar panjang dari skirt.

“Baik-baik jalan tu..lain kali datang lagi....terima kasih.” Kata Auntie Marini selesai Roslinda membuat pembayaran.

“Kalau datang tak beli pun tak pa...datang sembang-sembang dengan kami...boleh belajar make up dengan abang...free , tak payah bayar tau.” Ujar Abang Saleh sambil membuka pintu untuk Roslinda.

Selepas berbalas salam Roslinda melangkah ke kedai kasut di sebelah . Dia perlu mencari kasut yang agak sesuai di pakai dengan pakaian yang baru di belinya. Atas nasihat jurujual yang peramah, Roslinda di sarankan membeli kasut berwarna hitam yang boleh di pakai dengan semua warna baju.

Akhirnya Roslinda memilih kasut kulit berwarna hitam bertumit dua inci. Kalau boleh hendak saje dia beli yang lebih tinggi, agar dia lebih tinggi dari si Nepal tu...kalau tak pun sama tinggi....tapi apakan daya,...membayangkan dia jatuh tergolek di depan si Nepal, memadamkan sifatnya yang sentiasa hendak menang bila ada kaitan dengan Mat Nepal tu.

 Selesai membuat bayaran  Roslinda menjinjit barang-barang yang baru di belinya ke basikal yang di kunci di hadapan kedai kasut tersebut. Sedang dia menyusun barang-barang di karier yang terdapat di belakang basikal, sebuah kereta Perdana putih berhenti tidak jauh dari Roslinda.

 Seorang wanita separuh umur keluar dari kereta, kemudian membuka pintu belakang. Seorang kanak-kanak perempuan berumur lebih kurang sembilan atau sepuluh tahun melompat turun, kemudian berlari masuk ke dalam butik Auntie Marini dengan ketawa riang.

Wanita separuh umur yang kelihatan  anggun itu separuh menjerit, memesan agar kanak-kanak tadi jangan berlari, sambil terkocoh-kocoh menutup pintu kereta sebelum dia turut sama  berlari-lari anak, melangkah laju mengikut kanak-kanak tadi. Mungkin anak bongsunya atau pun cucu,fikir Roslinda.

Seorang pemuda yang memandu kereta Perdana turut keluar,melangkah ke butik selepas menutup pintu keretanya. Lelaki kacak yang berkulit cerah itu sempat melemparkan senyuman dan menundukkan kepalanya ke arah Roslinda apabila pandangan  mereka  bertaut seketika secara kebetulan.

{“Mm,  kaya,handsome tapi tak sombong pun.”} puji  Roslinda dalam hati sambil membalas senyuman dan tunduk tanda hormat kembali kepada pemuda tersebut....{“ Bukan macam si Nepal yang berlagak tu.”} gerutu Roslinda

 Pemuda itu kemudiannya melangkah masuk ke butik Auntie Marini. Sebelum menutup pintu, sempat dia menoleh dan merenung Roslinda beberapa ketika. Gadis itu  sedang membetulkan barang-barang di belakang basikal nya . Pintu butik ditutup kembali sebelum perbuatannya di sedari gadis tersebut yang  telah selesai membuka kunci basikalnya yang di rantai ke palang besi yang terdapat di hadapan kedai kasut.

Roslinda mengundurkan basikal  dan mula mengayuh untuk pulang. Sebaik menghampiri kereta Perdana tadi, Roslinda terpandang sesuatu di atas jalan tar berhampiran pintu kereta. Roslinda segera memberhentikan basikalnya dan mengambil barang yang tercicir, yang dia pasti kepunyaan wanita separuh umur tadi.

Malas hendak mengunci basikal ,Roslinda menyorong basikalnya hingga betul-betul di hadapan pintu kaca butik. Dia segera menolak daun pintu dan berdiri menahan daun pintu dari tertutup kembali. Roslinda bukan sahaja setakat takut kehilangan baju barunya tapi yang lebih utama  sekali  ia lah basikal yang bukan miliknya itu.

Auntie Marini yang sedang berdiri menghadap pintu menoleh memandang Roslinda,  terus menyapa
“Haa...Linda, ada tertinggal apa-apa  ke ?”

“Ni..Linda  dah nak balik, tapi terjumpa dompet ni tepi kereta tu....Cik Puan punya kan?” kata Roslinda memandang ke arah pelanggan Auntie Marini  sambil tangannya menuding  ke arah kereta Perdana di luar.

“Masyaallah,....betul,...tu dompet auntie lah nak,....terima kasih, terima kasih...syukur,Alhamdulillah ....nasib baik orang  jujur macam anak ni yang jumpa.....kalau tak....susah juga auntie nanti....dengan i.c, credit card, bagai-bagai dalam tu.” kata mak cik anggun seraya melangkah laju mendapatkan Roslinda di pintu.
Pemuda kacak turut di belakangnya....di ikuti Auntie Marini.

“ Terima kasih Linda,...akak kenalkan ini... kakak sepupu Auntie Rini,..Datin Fateha.”

“Terma kasih juga dari saya kerana tolong ibu saya.” Ujar pemuda yang handsome dan tak sombong .....secara tak lansung memperkenalkan dirinya sebagai  anak kepada Datin Fateha.

“Aah...tak payah datin,datin...panggil auntie saje,...ha ni,auntie nak bagi sedikit hadiah....auntie menghargai sangat-sangat kejujuran kamu ni.” ujar wanita anggun tadi sambil menghulurkan sekeping duit kertas kepada Roslinda.

Bulat mata Roslinda melihat duit kertas yang di hulur kepadanya....{“ Mak aai....sedikit tu...bukan singgit tau....,bukan lima ringgit,bukan sepuluh ringgit,bukan lima puluh atau seratus ringgit...tapi seribu ringgit.”}

“Ala ...Datin..er..auntie,...banyak nye sikit  auntie ni,....tak payah bagi-bagi hadiah le...saya dah besar ni,..kalau kat kampong saya, orang belanja minum saje,....

“Haa kalau macam tu,jom auntie belanja makan sekali.” Potong Datin Fateha.

“Lain kali saje lah auntie...abah tengah tunggu saya ...lambat balik nanti tentu dia risau.” Roslinda menolah lembut.

“Lain kali ....bila pula nak dapat jumpa...jom lah.” Beriya-ria Datin Fateha pelawa.

“Macam ni lah Datin,er..auntie, besok-besok kalau buat kenduri jemputlah saya...dapat makan free banyak-banyak.” Roslinda berseloroh.

“Oh, ok,...bagus juga tu,dapat berkenalan dan berbual panjang dengan kamu.” Ujar Datin Fatiha tersenyum-senyum. Dalam kepala sudah merangka agenda seterusnya, kerana tertarik dengan gadis di hadapannya itu.

“Haah, Kak Teh.....Linda selalu datang sini.....nanti ada je kenduri Rini akan bawa dia...jangan lari, tak nak ikut pulak...Auntie Rini ikat je bawa sekali.” Kata Marini tergelak-gelak.

“Kalau nak tolong ikat...Abang Saleh boleh je,..pas tu kena ikut sekali pergi kenduri...upah lah katakan,ha,ha,ha.” Sampuk Abang Saleh. Semua turut tertawa mendengar kata-kata Abang Saleh.

“Insyaallah...Saya balik dulu...jumpa lagi ,assalamualaikum semua.” Roslinda meminta diri.

Semua melihat Roslinda berlalu,sama-sama berbalas-balas lambaian.

“Kak Teh tetiba je berkenan betul dengan budak  perempuan tu...cantik pun cantik, putih melepak...mata  dengan rambut dia tu macam betul....anak kacukan ke?” soal Datin Fateha kepada Marini dan Saleh yang sama-sama berjalan beriringan ke kaunter semula. Dia sempat mengerling melihat anak mudanya yang  masih berdiri tegak di muka pintu memandang keluar butik.

“Rini pun dari pertama kali jumpa dah berkenan nak buat menantu...nak plan temukan dengan Fahmi....umur pun sesuai sama baya.” Tetiba Marini rasa dia kena cepat-cepat booking....lebih-lebih lagi bila melihat gelagat anak teruna Kak Teh yang asyik sekali merenung Roslinda.

“La...ingat Saleh yang nak booking dulu....dah siap panggil Abang Saleh pun”......Saleh melawak agar Datin Fateha tidak terasa dengan kata-kata Marini yang berbau saingan.

“Mata coklat,rambut perang tu dia kata turun dari tok dia, orang New Zealand, ..nenek orang Thailand...tapi tak pernah jumpa..Linda kata arwah mak dia sebiji macam orang putih.....sampai kat dia dah cair,tinggal sikit..pandai bergurau budak tu.” Cerita Saleh dengan bangga kerana ada pendengar yang begitu berminat mendengar dia bercerita apa  yang dia tahu tentang Roslinda,..gadis yang baru terpilih masuk carta sahabatnya.

“Tak pa...tak dapat jadi menantu..dapat buat anak angkat pun auntie dah besar hati,Saleh.....bukan senang nak dapat menantu yang cantik dan baik zaman sekarang ni.” ujar Datin Fateha.

“Sapa yang nak bermenantu ni, Ibu ?” tetiba soalan yang begitu ceria menyampuk dari belakang.

Datin Fatiha, Marini dan Saleh berpandangan. Nampak gayanya kenalah Datin Fatiha beri penerangan tertutup  pada anak terunanya kelak.

_ _ _ _ _ _ _
  
TOK,TOK,TOK...”..Assalamualaikum.” ceria saja suara Shafik.

“Masuk” suara Saif acuh tak acuh....sedia maklum suara sahabatnya....siapa lagi kalau bukan Shafik yang akan mencarinya jika Saif tidak turun makan tengahari.

“Waalaikummussalam.....hai, apasal aku kena jawab salam sendiri... .. hei,ape kena kau ni....nampak tak ceria saje aku tengok.....turun makan pun tidak,.....eh, Mek Siam bagi kau makan apa pagi tadi ?” soal Shafik. matanya merenung wajah Saif yang  muram macam orang sedang senak perut. Shafik duduk  di kerusi  mengadap Saif.

“Mek Siam challenge kau makan mee goreng lagi ke..... muka punya le tak masam....kau sakit perut ke ?” soal Shafik penuh prihatin....macam zaman sama-sama duduk asrama. Shafik jaga Saif, Saif jaga Shafik.

“Tak ada lah.” Sepatah saja jawapan dari Saif.

“Oh,....kau tak sarapan le....kenapa ?,...Mak Cik Yam tak ada ke ?,....habis Mek Siam tak tau masak
 ke ?.” Shafik bertanya bertubi-tubi. Geram bila Saif buat pekak dan buat  bisu. Shafik pula terlupa yang Saif dah besar bapak orang , macam tak tau jaga diri sendiri.

“Aku bawa kau pergi klinik nak tak ?......atau aku turun beli makanan untuk kau....makan sikit....baru kita gi klinik...” Shafik bangun untuk ke kantin.

“HISH....dah,dah,. Apalah kau ni..aku tak sakit perut lah,aku  memang tak sarapan kat rumah ......aku tak balik rumah dua hari dah....aku duduk kat rumah mama aku je.” kata Saif,...mmm,memang kena cerita nampak nya...sebab mana lagi tempat dia nak mengadu.

“Aaik,....macam budak lari rumah aje aku dengar,......atau kau...kau...kau.....” Shafik merenung tajam wajah Saif  yang macho ....macam tak berapa  sesuai  je nak sebut.

“Haa’aah....aku MERAJUK!” keluh Saif campur geram....memang dia tahu Shafik nak kata begitu.

“KAH,KAH,KAH...wooit,wooit...KAH,KAH,KAH.” Shafik ketawa berdekah-dekah...sampai tertunduk-tunduk kepalanya  ke meja Saif,...tak cukup itu saje... kedua-dua tangannya menepuk-nepuk meja Saif.

Saif berpeluk tubuh, menyandar ke kerusi  empuknya, sambil  merenung tajam melihat sahabat baiknya mentertawakannya. Biar lah meja nya jadi mangsa.  Kalau gelak tak sedar diri sampai  TER telentang ke belakang dengan kerusi-kerusi sekali....itu lebih bahaya,sengaja nak menempah maut, gerutu hati Saif. Geram-geram pun, dia tetap sayang pada Shafik yang masih tak habis-habis lagi ketawa.

“Sorry,sorry,....aku ..kah,kah,kah....aku geli hati sungguh....kah,kah,kah.. ..aku tak percaya kau nak mengaku...kah,kah,kah.....aku nak terkucil ni...aku nak gi toilet sekejap.” kata Shafik , lalu keluar menuju ke tandas yang  berhampiran. Saif mengetap gigi mendengar ketawa Shafik yang tak surut-surut  mengiringinya ke tandas.

“Sewel.” Kata Saif geram... terkeluar perkataan yang selalu di tuju khas buat dirinya dari Mek Siam.

{“Hish macam mana nak cerita kat Shafik ni..mesti kena kutuk habis...tapi tak cakap pun susah.”} keluh Saif. Semalam mamanya juga merenungnya semacam. Nasib baik tak terkeluar soalan cepumas dari mama. Kalau dia muka tak malu, rasa macam nak tanya aje kat mama pasal perangai perempuan yang dia tak faham ni...lebih-lebih lagi perempuan yang satu ini...{“menyusahkan aku saje Mek Siam ni”}

Kluk,kluk,kluk...jari Shafik bergendang di meja Saif...mematikan lamunannya.

“Aku dah duduk kat sini dua minit tiga saat, tapi kau melamun ingat siapa yek ? Mek Siam ye ?” soal Shafik berbaur sindiran.

“Eh kejapnya kau pergi.” Soal Saif kembali...soalan Shafik tidak di endahkan.

“Aku pergi ..pass motion , pass water, hi,hi... what ever......bukan nye pass away....kan aku dah cakap, aku pergi kejap, bukan nya pergi tak kembali lagi....kah,kah,kah...” jawab Shafik dengan ketawa yang masih bersisa....tak habis buang di tandas tadi..agaknya.

“Kalau kau tak habis ketawa lagi, baik kau balik dulu ..tahun depan baru datang jumpa aku, aku cerita...aku banyak kerja ni.” kata Saif. Muka Saif masam mencuka...dan kelat macam putik buah.., buah ...eh,..buah apa yang kelat ye ?.....pisang kelat kot.

“Eh,..dengan aku sekali kau nak merajuk ke ?...ok, kali ni aku tak ketawa dah,buat sakit perut aku saje....ingat kau yang sakit perut...tapi aku pulak terjangkit..hi,hi,hi.” Ujar Shafik yang termungkir janji.
Ia lah,  tergelak adalah satu perbuatan yang tidak dapat dikawal,bukan saje-saje...  {“ di sekolah dulu cik gu kata  penambahan ..TER..itu..membawa maksud, tidak sengaja.’}....jadi nak buat macam manakan.

Saif merenung Shafik seketika , tak tahu macam mana nak mulakan cerita. Shafik mengetap giginya menahan ketawa. Dia hendak sangat sangat tahu apa yang menyebabkan Saif..the most wanted bachelor di depannya ini merajuk macam perempuan.{ Kak,kah,kah....gelak balik rumah karang  aje lah..}. Shafik berkata dalam hatinya.

“Ayah aku dengan abah Mek Siam nak kitorang kahwin....jadi..aku...

“KAHWIN!!!!......habis kau macam.....

“Wei,..pelan le sikit,...kau nak buat siaran lansung ke ?.....tak pasal-pasal, heboh satu dunia.” Bebel Saif.

“Ok,ok....aku diam...kau cerita lah.” pohon Shafik tak sabar-sabar hendak mendengar... news of the year itu.

“Jadi aku ajak  Mek Siam jadi girlfriend aku....

“Girlfriend ?”

“Girlfriend, kekasih, mak we, awek, buah hati ...semua tu lah.”

“Tentu dia melompat  tak lepas peluang.....siapa tak nak buah hati macam hero bollywood ....kalau aku perempuan, aku pun nak “ Jawap Shafik dengan merapunya.

“Dia tak ndak....” keluh Saif.

“HUH ,.....jadi....KAH,KAH,KAH....oh,ooh....jadi,sebab itulah kau merajuk ?” Shafik mula bergendang di meja semula. Saif menjegilkan matanya,....Shafik beransur tenang.

“Dia tak ndak jadi girlfriend kau..mmm....mungkin dia nak jadi tunang kot....cuba kau pujuk mek tu jadi tunang kau..mungkin dia ndak ....tapi ...kalau tak ndak jugak...kau kena ajak jadi isteri kau lah pulak...camna...idea aku tu.”saran Shafik.

“Hish....aku cuma ajak dia pura-pura je....bukan betul-betul, tak lah sampai bab kahwin ....itu dah tak boleh pura-pura...sampai melibatkan tok kadi....takut aku.” Saif menerangkan rancangannya secara ringkas pada Shafik.

“Kau ajak-ajak ayam je lah ni...padan le mek tu tak setuju le...cuba kau terang betul-betul...sebab dan musabab....lepas tu cuba ambil hati dia...cakap elok-elok..pas tu beri tahu dia, beberapa kelebihan yang akan dia dapat kalau dia setuju jadi girlfriend kau..pas tu...cuba beri hadiah untuk ambil hati mek tu...pas tu....

“ Wei banyak le kau punya pas tu, pas tu....Aku dah cuba cakap elok-elok, panjang lebar aku bagi penerangan, aku punya susun ayat,...beberapa hari aku karang...buang air liur aku saje,......tak sempat aku tarik napas, terus je dia cakap...tak ndak......sakitnya hati aku......sekurang-sekurangnya,...cakap le akan fikir dulu ke...pertimbangkan beberapa waktu ke...ini tak....terus tolak...aku...

“Kau buat apa lepas tu.” potong  Shafik...malas nak tunggu cerita long cut dari Shafik.

“Tak cakap apa-apa....aku diam saje....sebab bengang sangat....rasa nak cekik-cekik je budak kecik tu.”

“Lepas tu kau tak cuba cakap lagi kat mek tu ?...tak pujuk lagi ?”Shafik membuat kaji selidik...nak tolong member,kenalah tahu lebih jelas duduk perkara.

“Aku tak cakap apa-apa.....aku tak jumpa dia lagi....sebab...lepas hantar mek tu balik ....aku terus ke rumah mama.”

“Jadi kau merajuk sampai sekarang ni lah.....kik,kik,kik....aku tak tau lah nak nasihat kau macam mana....ha,ha,ha,......sebab kau tak pernah merajuk sebelum ini, jadi  aku tak ada pengalaman.....hi,hi,hi....jadi.....apa yang aku boleh buat sekarang,.... ia lah jumpa dengan Mek Siam kau tu.....boleh cuba nasihat ke,... tolong cakap,terang elok-elok.”

“ Wei bro,...kau ingat aku tak cakap elok-elok kat dia ke ?,...Malas lah aku nak cakap dengan dia lagi,...buang masa aku saje.”

“Habis kau nak merajuk...  hi,hi,hi,...lagi le,...sampai bila ?”

“Aku tak ndak ambil tahu hal dia lagi.....nanti bila abah dia gesa kitorang kahwin, aku nak jual mahal.
....sekarang  tutup cerita....kau jangan sebut nama dia lagi.”

“ OK,fine,fine...Aku sebenarnya....aku...ada...er...”.tersekat-sekat Shafik hendak bercerita hal berita dirinya yang sedang ‘bergumbira’. Almaklum lah Saif sedang berdukacita....ada ke sesuai nak story.

“Ape ?” bentak Saif . Muka masam mencuka tapi tetap handsome macam selalu.

“KAH,KAH,KAh......sorry...aku tak tahan nak ketawa ni.....kau tak pernah sedih-sedih  macam ni....kik,kik,kik...betul,betul.. tutup dulu cerita sedih kau ni...aku ada cerita best.”

“Kalau sedih ...kau boleh ketawa pulak....ok lah....ape cite kau...dua hari ambil cuti.” Saif mengubah tajuk...tak suka jadi bahan ketawa Shafik lagi.

“Aku kan sekali sekala bawa ibu aku check up kesihatan dia kat KPJ Hospital....kali ni terus bawa dia melawat saudara mara dia...ikut je mana ibu teringin nak jalan.....rupa-rupanya jadi anak yang taat ni,..di dunia lagi Allah bagi hadiah.....aku rasa aku dah jatuh cinta pandang pertama.” Kata Shafik dengan teruja.

“Nonsense ! ....aku tak percaya lah benda-benda macam tu.” Kata Saif acuh tak acuh, sambil bermain-main dengan pennya.....layan aje le angin Shafik ni getus hatinya.

“Aku bawa ibu pergi butik adik sepupu dia kat Kota View Hight section 14, dekat area rumah kau tu.” kata Shafik beriya.

“Mmm “ sejuk je jawapan dari Saif macam nasi sejuk semalam. Layan tak layan je.

“Kami terjumpa sorang budak perempuan tu...aku tak tahu macam mana aku boleh jadi bodoh...sampai...

“Memang bodoh lah, kalau senang-senang nak jatuh cinta...entah macam mana perangai pun kita tak tahu...belum tentu...

“Wei, aku tak habis cakap lagi,....aku jadi bodoh sebab terpesona hingga terkedu tak terkata ape-ape.....malu pun ia.....nak tanye nama ke, alamat ke, minta nombor talipon ke.....hish, menyesal sungguh.”

“Elok lah tu...jangan mudah terpedaya .” kata Saif tanpa perasaan.

“Nak tanya kat sepupu ibu tu aku malu,.....tapi yang tak best tu....sepupu ibu tu pun sebuk juga nak padankan pujaan hati aku tu dengan anaknya yang tengah belajar tak habis lagi tu.”

“Perempuan pun nak rebut...berlambak di pasaran...cheap sale pun banyak....free, lagi bersepah-sepah.” Rungut Saif.

“Hei,..yang ini limited adition....special,...aku tabik kat ibu aku....dia bagi aku kata-kata peransang....it’s a fair war in  the game of love,...the best man will win..kata-kata ibu, bagi aku semangat,...aku masih terbayang-bayang wajah gadis tu.....the next day aku gi tunggu dekat butik Auntie Marini.. tu yang tambah cuti lagi sehari....tapi sayang, budak tu tak datang....tak ape kalau ada jodoh, tak kemana...ibu janji nak tolong..itu yang buat aku seronok sangat.”

“Macam tak pernah tengok perempuan cantiklah  kau ni.” kutuk Saif.

Cantik luar,cantik dalam, cantik sana sini”

“Kacak luar,kacak dalam,aku pun kacak sekali”

Shafik menyanyi lagu kegemaran muda mudi sekarang dengan tersengih-sengih.

“Kau tau ...mata dia coklat,mmm,rambutnya perang...terjumpa masa dia nak naik mountain bike dia gi...

Tubuh Saif tercacak tegak duduk dari menyandarnya.

“Mountain bike merah ke ?” soal Saif spontan. Hatinya tetiba tidak keruan.

Shafik geleng kepala. Saif sedikit lega.

“Kuning.”jawab Shafik. Terlerai lega Saif mengingatkan basikal mountain bike ayahnya.

“Dia pakai seluar jeans ke ?” soal Saif lagi.

Shafik geleng lagi. Saif sedikit lega...tak...hanya suku lega.

“Skirt...tapi pelik ..jeans pun dia pakai...tapi dia pakai ape pun aku tak kisah...janji hati aku dah berkenan..ibu  pun dah berkenan,senang kerja aku.”

Saif mengaru-garu kepalanya yang tetiba terasa gatal menyebabkan rambutnya sedikit berselirat....
Tapi mengenangkan penyataan  mata coklat dan rambut perang tu menyebabkan hatinya menjadi ‘gundah gulana.’

“Namanya kau tak tahu ke ?” Soal Saif tak senang duduk...seolah olah kerusi empuknya tetiba menjadi panas.

“Di butik tu aku dengar diorang panggil..Linda.”

Jantung Saif bagai nak luruh...bukannya ape...mmm, sebenarnya dia pun tak faham kenapa ada perasaan geram di hati.

 [“Eh, betul ke dia ni....Roslinda... Ros boleh...Lin boleh...eh Linda pun boleh...eh,eh dia ke ?..orang lain kot.”} Saif tercongak-congak di kepalanya.

“Mmm...lunch time dah tamat, kau tak de kerja ke ? ....aku sebuk ni.” Saif melihat jam di dinding biliknya.

Sebaik Shafik hilang di sebalik pintu biliknya, Saif menupang dagu....tak de sibuk pun....fikiran  dia
saje yang agak sibuk.

 _ _ _ _ _ _

Saif menyuap satu, satu suapan roti yang di carik-cariknya ke mulut. Macam orang sakit , tak ada selera makan. ..tapi telinganya aktif memasang deria mendengar perbualan ayah dan abah Mek Siam, walau pun pura-pura tak kisah.

“Kamu sakit ke ?” pertanyaan Abdullah menyebabkan Saif tersentak kembali ke alam nyata. Abdullah sedikit risau bila melihat akan hal  Saif yang terkulat-kulat merenung sarapan di hadapannya.

“Oh,  er,...sakit tekak...” itu saje alasan yang sesuai buat masa itu.

“Dah pergi klinik ke ?...nak ayah temankan pun , boleh...nak ajak Pak Saman,...dia tak ada.” Ujar Abdullah.

Saif hanya menggeleng-gelengkan kepala,....”Sikit je ayah.”

“Pak Saman ke mana?” soal Shafik, sekadar berbasa basi.

“Hantar Roslinda balik kampong.” Jawab Abdullah. Abah Mek Siam makan dengan tenang saje gayanya....Tapi Saif seperti hendak melompat terkejut.....nasib baik kaki tangannya masih kuat tenaga cengkaman... macam iklan tayar kereta dalam tv. Kenapa dia selalu jadi orang terakhir dapat tahu peristiwa yang terjadi dalam rumah itu....nak kecik hati pun,..sapa peduli.

“ Esok lusa balik le tu....si Lan...Roslan, kawan dia talifon semalam...ada hal sikit.” Kata –kata Pak Long Man melegakan sedikit ribut di hati Saif,....sikit saje,..sebab nama Roslan yang agak sepadan dengan nama Roslinda merimaskan hati Saif kembali.

“Lon pun ada jugak telefon....mmm...kawan sorang lagi ...nama Osman ....tapi sebab kecik-kecik dulu badannya berisi...kawan-kawan gelar belon...tu yang lekat Man Belon....Roslinda tak suka ....Ros suruh kawan-kawan panggil  Lon saje,...kalau sape-sape terpanggil Man Belon, Ros akan sepak je orang tu....selalu orang datang komplin kat pak long.....kalau saje-saje ejek ..lagi dasyat...Roslinda dan Roslan akan belasah orang tu....tu yang dia nak belajar taek-wan-do sangat-sangat...sampai dapat tali pinggang hitam.....yang ini lagi banyak komplin....tapi sekarang dah elok...hi,hi,hi.” Pak Loang Man ketawa kecil. Abdullah ketawa besar, seronok  mendengar cerita anak buah yang brutal sorang ni kot.

Saif sedikit pun tak rasa lawak..{“ Berapa banyak boyfriend Mek Siam ni ?”}...geram di hatinya membutakan minda....sedangkan dia sah-sah hanya mendengar nama Roslan dan Man Belon saje yang di sebut pak long. ...kalau  tanya budak tadika pada waktu ini,...budak tu sahih malas nak tolong jawap.

Saif merasa hendak marah , kes cerita Shafik pun belum selesai, datang pula cerita balik kampong sebab boyfriend-boyfriend telifon.....tapi tak tahu nak marah kepada siapa...akhirnya pada Roslinda juga amarahnya di tujukan....{“Padan le tak mahu jadi girlfriend aku....pada hal pura-pura saja....boyfriend keliling pinggang...tak pe,tak pe....tahu le aku nak ajar Mek Siam ni, macam mana.}

No comments:

Post a Comment