Friday 11 January 2013

PTRNTD BAB 13

Yuhanis !

Y u h a n i s !

YUHANIS !!!

TOK,TOK,TOK.......TOK,TOK,TOK........TOK,TOK,TOK.....

“Tidur mati apa budak ni !....Yuhanis bukak pintu !...Hei Hani!.. awak jangan nak main-main dengan saya pagi-pagi buta ni....saya nak pergi kerja tau tak !” Mizan menahan geram. ...Mizan cuba bersabar...kalau tak, dah lama dirempuhnya pintu bilik orang gaji itu.

Sepi...masih tiada jawapan dari orang di dalam bilik.

Mizan menarik sedikit lengan baju kemeja yang dipakai, jam tangannya sudah menunjukkan pukul lapan lima belas minit pagi. Mizan sedikit lega. Masih ada waktu lagi....kalau dia terus masuk pejabat tanpa berhenti di mana-mana untuk bersarapan.

‘Never mind, sarapan tak penting...ada benda lain yang lebih penting untuk dia selesaikan terlebih dahulu....kalau minah ni tak mahu juga bukak pintu, aku kena fikir cara lain...mengada-ngada budak ni. Nak balas dendam pun...berpada-padalah.’ Bebel Mizan di dalam hati.

Mata Mizan menjeling sekilas keadaan dapur....dah bersih. Sudah kemas seperti biasa. Mizan mencebik. Baru diuji sikit dah nak melawan..nak balas dendam....gerutu di hati Mizan.

“Yuhanis !..saya cakap elok-elok, awak tak nak dengar...kalau saya main kasar, awak jangan nak salahkan saya pulak....bukak pintu ni cepat !...saya tak ada masa nak main-main dengan awak...dengar tak ni !” Jerit Mizan . Geram Mizan dah tak dapat ditahan lagi. Sabarnya sudah menipis. Jam di tangan dilihat lagi. Cepat betul masa berlalu.

Pintu bilik orang gajinya hanya ada selak kecil. Kunci di tombol sudah lama rosak, masih tidak dibaiki. Nak baiki pun, bilik tu dah lama tak berpenghuni. Sudah setahun Mizan tak ambil tahu pasal bilik itu...tapi, apa yang Mizan tahu...ialah, pintu itu tidaklah sekuat mana. Mizan yang memasang selak itu...

......’so, no problem....sekali rempuh...hah ! siap kau ...jangan nak main-main dengan aku....lepas ni tiada maaf bagi mu...you’d better pack your bag !’....sudah terasa-rasa sedapnya ayat yang akan Mizan hamburkan kat budak yang nak sangat jadi isterinya.

“Yuhanis !..saya cakap elok-elok, awak tak nak dengar ye...kalau saya naik angin nanti, awak jangan nak menyesal, tau...bagi balik barang saya, awak dengar tak?” Jeritan Mizan sudah bertambah tinggi...silap haribulan mau Uncle Muthu yang datang bertanyakan hal. Kebaikan Uncle Muthu kadang-kadang menyusahkan.

Masih sepi orang di sana. Orang di sini dah panas meruwap-ruwap seperti gunung berapi !

“OK !!..kalau awak masih degil jugak, saya pecahkan pintu ni..jangan ingat saya main-main, apa..awak ingat saya takut ke...setakat pintu ni, sekali saya rempuh...satu pintu boleh tercabut...siaplah awak nanti.” Ugut Mizan pula sambil membetulkan lilitan tuala di pinggangnya.

Ingatkan tadi, senang saje Mizan nak mengugut Yuhanis. Sebab itulah Mizan sudah bersiap segala ...siap dengan necktie dan briefcase lagi.....cuma tidak dan belum memakai seluar saje, kerana belum cukup syarat. Tak kanlah Mizan nak pakai seluar saperti Superman...seluar spenda kat luar!...itu pun kalau dapat balik....GGGRRRRR.....GGGGRRRRRR.....

“OK, sekarang masa dah tamat, saya nak pecahkan pintu ni...saya dah lambat nak pergi kerja...last kata...BAGI BALIK SELUAR DALAM SAYA !!” Jerit Mizan. Geram Mizan sudah memuncak. Sabarnya sudah hilang...terbang melayang.

Sunyi...sepi.

‘Berani punya budak !’ getus hati Mizan.

“Times up ! Lepas ni awak jangan menyesal...sa..Tu,...Du..a,...Ti...GA !!

Mizan tidak mahu termalu...cakap tak serupa bikin !...Awal-awal dah warning,.. sekali rempuh, means sekali rempuh...so.....Dengan sekuat tenaga Mizan merempuh pintu bilik yang dihuni Yuhanis.  Dengan badan yang sasa campur stamina yang man...t...a....p......

BANG !!!!!

Pintu tak berkunci !.....[kalau tolak dengan satu jari pun dah terbukak...jangan-jangan hembus sikit pun dah terkuak...]

PRRAAAKKK...BEDEBUK !!...ADOH !!..

Mizan terlajak !.....[terlajak perahu,boleh diundur..terlajak kata,besar padahnya...terlajak rempuh,nasib tak tumpo.]

Mizan terjelepuk jatuh di hadapan almari selepas merempuh almari uzur di dalam bilik Yuhanis.....nasib baik almari. Kalau dinding batu mahu terkehel bahunya...paling malang kalau giginya yang bertabur!

‘HEEEIII !..minah ni......pintu pun tak tahu nak kunci.’ Sakit, sakit jugak....bebel,bebel jugak. Salah sapa  ek ?

Minah tu..budak tu...si Hani tak ada dalam bilik ! Mizan baru tersedar. Laju Mizan bangun untuk memeriksa di dalam bilik air....tapi terhenti...tualanya terlondeh !...dan bilik air sememangnya sudah ternganga. Orang yang dicari tak nampak batang hidung.

HUUAAAARRRGGGGGG !!!!!

* * * * * * * * * * *

“Hei  Mizan,...wanginye engkau pagi ni !” tegur Zulkifli ketika mereka bertembung di hadapan pintu lif. Berkerut keningnya seketika. Cuaca di luar cukup cerah...kenapa kat dalam mendung sekali.

Mizan sekadar senyum kelat. Kepalanya sekadar dianggukkan beberapa kali. Mizan tak ada mood nak cakap. Muka serius semacam. Hati sakit mencengkam. Mizan geram kerana sia-sia saja masanya terbuang  bercakap sorang-sorang  di depan bilik yang tak berpenghuni.

‘Ke manalah minah tu merayap pagi-pagi buta...atau...mungkin... budak tu tak tidur di rumah semalam...kalau tak tidur di rumah, kat mana minah tu tidur ?’ ligat kepala Mizan berfikir.

Pintu lif terbuka. Mizan dan Zulkifli melangkah masuk. Tiga orang gadis, kaki tangan dari bahagian pentadbiran .....bergegas,berlari-lari anak... nak, naaak jugak turut mengikut masuk dalam lif yang sama.. Siapalah yang bodoh nak lepaskan peluang berada dalam zon pandangan mata Encik Shaiful Mizan... ‘the most handsome and most eligible CEO di syarikat itu.

 Lebih-lebih lagi, di waktu pagi begini... baru nak masuk pejabat. Make up segala masih rapi, pakaian dan badan masih wangi. Tuah ayam nampak di kaki, tuah jodoh manusia siapa yang tahu....belum cuba, belum tahu. Siapa tak berani dia yang rugi. Dalam mulut naga pun orang berani rebut..inikan pula CEO yang dilepas orang !

 Zulkifli tak jadi nak tanya lebih..nak buka mulut pun tak berani. Nanti tak pasal-pasal keluar cerita baru dari pejabat mulut murai.com.my....Kesian kawan aku !
Mizan melangut memandang bahagian atas lif. Zulkifli memandang ke hadapan. Lebih bagus dari melangut ke atas. Tiga dara dengan baju kebaya masing-masing berdiri di hadapannya dan Mizan. Mereka mengadap depan ke pintu lif, pinggul di hadapan mata si jejaka. Berharap-harap si dia berdebar memandang....lagi bagus jika tertawan.

 Kalau boleh semua nak pusing mengadap Encik CEO...boleh bertentangan mata...almaklumlah semua dah pernah dengar pepatah...dari mata jatuh ke hati...kot-kotlah...manalah tahu...takdir menentukan, cinta pandang pertama...tapi takut kalau terover, saham menjunam.

Namun kedengaran sok sek, sok sek dan tawa kecil dari mereka. Sesekali ada yang curi-curi menjeling ke belakang sekejap- sekejap.

Mata Zulkifli tak lepas peluang. Dari hujung rambut ke hujung kasut tumit tinggi di teliti. Semua cantik-cantik belaka.Berderet sebaris, macam pertandingan ratu nak cari Miss Malaysia. Kalau baju kebaya...apa lagi nak dibayangkan...24-20-24.. atau.. 25-20-25... atau... 26-20-26... atau 27-20-27.....

......Sejak kebelakangan ini Zulkifli rasa seperti ada pertandingan ratu kebaya pulak kat syarikat mereka. Mak janda- mak janda jugak tak mahu kalah. Zulkifli dah mula pandai mengukur pakai matanya saje. Ukuran katagori ini selalunya...35-25-35...37-30-37..atau...38-28...

“ OPOCOT MAK KAU !”

Zulkifli terlatah bila tetiba dia disinggung Mizan yang berdiri di sisinya. Mizan menjegilkan matanya kepada Zulkifli. Zulkifli termalu alah. Kalau boleh Zulkifli yang nak jeling kat Mizan...tapi tersedar diri sendiri yang salah...terpaksalah dia beralah.

 Ketiga-tiga gadis di hadapan tak lepaskan peluang menoleh ke belakang bersama senyuman manis masing-masing....macam ada peraduan ubat gigi pulak kali ini...dengan gaya manja, posing dengan dada melentik lagi.

Zulkifli tersengih malu...tak macholah kalau orang lelaki melatah. Namun peluang untuk berbalas senyuman memikat tidak mampu dilepaskan....Cuma...hampa. Tiga pasang mata si gadis-gadis bergaya hanya untuk Mizan seorang. Perlahan-lahan Zulkifli menyimpan senyumannya yang tak laku.

* * * * * * * * * *

“Minyak wangi apa yang kau pakai ni Mizan...macam minyak wangi orang perempuan aje aku bau ni....ada perempuan mana-mana bergesel dengan kau ke ?” tanya Sharif. Kerusi di hadapan meja Mizan sudah ditarik...tapi Sharif tak jadi duduk.

“SNIF, snif,sniiif,sniiifff......

“IISSS...apasal kau ni ?  Kau nak cium aku ke ?” kata Mizan , tak puas hati....sambil tangannya segera menyiku  badan Sharif yang tertunduk-tunduk ke tubuhnya. Serta merta Mizan mengusap bahunya yang terasa sakit. ...’ish..si minah tu punya pasallah bahunya jadi sakit begini.’

“Cium kau buat apa?...baik aku cium kucing siam mama aku....eh,...er,.Suraya ada datang ke cari kau malam tadi?... ada Suraya  gesel-gesel dengan kau ke ?..kau nak rujuk ke dengan dia ? ...apa, malam tadi dia tidur kat rumah kau ke? ....kau kena ingat-ingat Mizan,......aku risau, takut kalau-kalau kau terperangkap lagi dengan perempuan tu.....dibuatnya ,dia memang ada plan nak pasang perangkap....nanye aje kau kena tangkap basah denga ex kau tu.....perempuan macam tu kalau dah terdesak...kalah orang lelaki tau....aku rasa kalau kau nak selamat, baik kau cepat-cepat kahwin....pilih ajeperempuan-perempuan yang biasa-biasa, baik ..yang ada kat syarikat ni, ramai yang nak kahwin dengan kau...jangan-jangan ada yang sanggup bergusti berebutkan kau....kalau kau segan, aku boleh tolong rekemen...aku boleh tolong carikan yang rajin sembahyang, pandai mengaji Quran, yang pakai tudung, yang cantik tapi pandai jaga diri...aku ingat.....”

“ OK,OK...cukup,cukup..tak payah ingat-ingat dah.....sebenarnya apa yang kau nak, masuk jumpa aku ni?...mesyuarat kau dengan client dari Seremban tu dah selesai ke?” tanya Mizan.

Mata Mizan masih memandang surat yang sedang diteliti....pen di tangan sekali sekala mencatit sesuatu dihujung surat tersebut. ‘Nasib baik tangan kanannya masih boleh memegang batang pen...batang lain belum tentu...ini semua budak tu punya pasal.’....tak habis-habis Mizan menyalahkan Yuhanis.

“Eh Mizan...kau tak dengar ke apa yang aku tanya dari tadi?...buat penat aku cakap aje.” Keluh Sharif sambil melangkah ke kerusi...dengan hampa menghenyakkan punggungnya ke kerusi empuk di bilik pejabat Mizan.

“OK..kau nak jawapan pada semua soalan yang kau tanya tadi....’the answer is NO !...big capital letter.”

“Jadi Suraya tak datang kat rumah kau malam tadi?”

“No.”

“Tak ada mana-mana perempuan gesel-gesel dengan kau?”

“No.”

“Kau tak mahu ke aku tolong rekemen mana-mana perempuan baik untuk kau, Mizan?”

“No.”

Sharif terdiam. Sharif menongkat lengannya di atas meja Mizan. Matanya merenung tajam wajah sahabat yang mahu dilindunginya.

“What?...tak puas hati lagi?...anymore questions?...Go ahead, don’t be shy to ask me.”Mizan mengangkat muka memandang Sharif di hadapannya.

“Alaa..kau tu...kalau tak nak jawab...macam-macamlah kau cari jalan nak mengelak .” ujar Sharif dengan nada merajuk.

“Apa sebenarnya yang kau nak tanya ni?...ok, serius...aku jawab kau.”

“Pasal apa baju, seluar kau ada bau minyak wangi perempuan?”

“Ooooo...itu sebenarnya.....Sebenarnya, aku pun tak tahu...aku kurang pasti...baju-baju ni aku baru ambil kat kedai dobi semalam...diaorang pakai pewangi baru, jenis lain kot....selalu tak bau macam ni....pakaian kau macam mana...kau pun hantar dobi kat situ jugak kan ?”.. . Mizan mengerutkan keningnya. Cuba mengingati sesuatu.

......tapi masaalahnya dia sendiri  pun kurang pasti...jangan-jangan kerja si minah tu....seluar dalam dia pun habis diculik...satu tak tinggal. Terpaksalah Mizan memakai semula seluar dalam semalam....kalau dia dapat masaalah gatal-gatal, siap kau Hani...aku nak paksa kau sapu ubat sampai sembuh...[Mizan senyum geram]...

Mizan tersedar dari angan-angan dendamnya...’.er, sanggup ke dia?’...[dia tu Mizan..bukan Yuhanis...hik,hik,hik]

“YES ! YES !...THAT’S  IT !!....Kedai dobi ! .....”....Senyuman tersungging di bibir Sharif.

Mizan merenung Sharif...sambil menjungkitkan kening. ` Pen di tangannya dicampak perlahan di atas meja. Tak boleh kasar-kasar, bahunya masih sakit. Mizan menyandarkan badannya ke belakang kerusinya sambil berpeluk tubuh.

 Nak peluk tubuh pun kena perlahan-lahan... tak boleh tunjuk kat sesiapa ...[lebih-lebih lagi bestfriendnya ]yang bahunya sedang sakit...nanti sah-sah adalah soalan-soalan yang menyakitkan hatinya pulak... Kenapa? Bagaimana?Bila?...

‘Ini semua pasal perempuan tu lah.’..rasa geram bergumpal-gumpal di dada Mizan. Seharian kepalanya tak habis-habis menyalahkan Yuhanis.

“Yes..anything you want to tell me ?....Girlfriend baru?...atau kau tiba-tiba dah jumpa gadis impian....gadis pekerja kedai dobi....dah jatuh cinta...or maybe dah nak naik pelamin ?”tanya Mizan malas.  Ada unsur-unsur perli di situ.....tapi  sikit pun Sharif tak kisah. Dalam hati dah ada taman.

“Yeah...betul-betul !...terrerlah kau Mizan !...tepat jangkaan kau !...eh, kau nak tau Mizan...aku sebenarnya malu nak cakap kat kau...tapi...aku nak mintak nasihat kau...nak mintak tolong kau ..er...er..macam mana ni ye...aku..ni..apa ni.....

“Amboi susahnye mat romeo ni nak cakaap....apa?.. kau tak berjaya nak ‘ tackle’ that girl’?...betul?”

“Budak perempuan tu tak mau layan....aku  ayat dia buat tak faham aje....kau tentu dapat tolong aku, Mizan...jadi aku nak kau teman aku jumpa  budak  perempuan ni....aku nak kau jadi..erm...jadi ..er.. orang yang boleh back up aku, rekomen aku kat dia....susah betul aku nak dekat denga budak ni....semua tak jalan.”

“Kenapa kau tak tunjuk aje kereta besar kau tu...tayang aje BMW kau tu, Sharif...mana-mana perempuan pun...senang-senang tersangkut.”

“DAAAH !...Tak jalaan.”jawab Sharif dengan mulut terjuih.

“Really ?”tanya Mizan pulak...bunyi macam tak percaya.

Sharif sekadar mengangguk.

“Perempuan tu tak ada mata, apa?...ada dia tengok muka handsome kau ni tak?”

Sharif mengangguk lagi.

“Perasan !”

“Wui, tolonglah.. jangan main-mainkan aku Mizan..aku serius ni....budak tu sikit pun tak sangkut dengan rupa aku atau kereta aku....aku tengah ‘frust’ni..kau tau tak?....kalau aku tau budak tu duduk kat mana.... nak  aje aku suruh mama dengan ayah aku pergi pinang terus.”

“Aai...ini kes serius ni....tanam pinang rapat-rapat,biar puyuh susah nak lari....kalau tackle tak dapat-dapat, kidnap aje ...paksa kahwin sebelum dia lari.”

“Apa ?...kau ingat aku main-main ke?...aku betul-betul dah jatuh hati kat  ‘this girl’...dia lain dari yang lain....aku takut aku terlambat...atau terlepas dia....susah nak cari perempuan yang tak pandang harta, tak pandang rupa zaman sekarang ni...kau bukan tak tau.”

“Habis tu...kau nak aku buat apa ?”

“Ikut aku jumpa dia.”

“Tempat kerja dia ?

“Aku tak tahu dia kerja kat mana.”

“Habis tu...nak jumpa macam mana....rumah tak tau, tempat kerja dia pun tak tau...habis tu kau tahu ke nak cari budak tu kat mana?”

“Haa...maknanya kau sudi tolong akulah ni ?” Sharif segera berdiri...excited lebih.“Dah beberapa hari aku dok intip dia...hari tu, aku terserempak dia kat...

“Woi!.. kau mengendap anak dara orang ye Sharif ?...habis tu ...budak tu tak sedar kau selalu skodeng dia ke ?”

“Aku kena kreatif...cara biasa tak dapat...aku cari jalan lain...nak himpit dia, buat baik dengan dia....TQ sebab kau sudi nak tolong aku.”Sharif melangkah ke sisi Mizan.

“Ok, no problem....aku harap kau berjaya...berbaloi segala usaha skodeng kau tu !” Jawab Mizan...tapi dalam hati...sendiri punya problem pun belum tentu dapat selesai.

“Well..thanks bro,..kaulah best friend aku dunia akhirat.”ujar Sharif dengan gembira sambil memaut kemas bahu sahabatnya....lepas tu siap tumbuk-tumbuk lagi kat bahu sahabat baiknya ...tanda keakraban.

Mizan hanya mampu menyeringai...nak mengadoi terpaksa ditelan.Sharif tersenyum gembira...Mizan mengeluh geram.

‘YUHANIS’...terlakar namamu di hati ku yang membara....hu,hu,hu.

* * * * * * * * *

‘Y.U.H.A.N.I.S !!

Tercacak bangun Yuhanis dari pembaringannya. Terdengar-dengar saperti ada suara orang menyebut-nyebut namanya..memanggilnya. Yuhani memisat mata. Pandangan matanya ditebarkan di sekelilingnya.

‘Aaah....dia di bilik Sara dan Suri.’...sekarang Yuhanis sendirian. Yusri dan adik-adiknya semua telah pergi ke sekolah. Yuhanis rasa puas hati kerana Yusri dan si kembar ke sekolah bersarapan bihun goreng pagi ni, hasil air tangannya.

 Yuhanis berbaring semula. Terlalu awal untuk Yuhanis pulang ke rumah...kalau boleh Yuhanis hendak mengelak dari bertembung  dengan ‘The Rock’ buat masa yang terdekat ini. Dekat-dekat pun ...paling lewat sebelum ‘The Rock’ sampai ke rumah selepas habis kerja.

‘Selamat lagikah sarang halimunannya itu?’

 Nak jugak tunggu keadaan ‘cool’ sikit.

‘He,he,he....tentu ada orang tengah tak cool....panaaass!’ Yuhanis tersenyum nakal. Yuhanis teringat kejadian semalam. ‘ Apakah dia terover dalam tindakannya ?’

 Apa pun sebelum pulang, Yuhanis kena singgah kat kedai dobi. Nak kena ambil harta karun ‘The Rock’..’.Haaa...tu lah sapa suruh perdajal dia...kan dah kena ‘smash’ balik.’.

Yuhanis bergolek seketika di katil si kembar. Terasa ada satu rasa halus yang menyentuh perasaannya  bila dapat bermalam sekatil dengan si kembar...seperti mereka benar-benar satu keluarga. Sedangkan Yuhanis tiada rancangan pun nak bermalam di situ.

Semuanya gara-gara Yuhanis nak berehat sekejap kerana kepenatan. Sedar-sedar azan Magrib yang mengejutkannya. Termasuk Yusri dan si kembar akibat penat dan kekenyangan. Kita merancang, Allah yang menentukan.

Yuhanis merenung ke siling, cuba mengingati kisah semalam. Yuhanis tersenyum sendirian...Sekarang memanglah terasa lucu...tapi semalam ...hah, rasa macam kena dera.

Semalam adalah hari yang paling memenatkan...tapi berbaloi bila akhirnya Yuhanis dapat juga meraikan hari jadi si kembar. Nasib baik Yuhanis sempat keluar rumah sebelum habis waktu pejabat...

Dengan badan melekit, pakaian berpeluh..Yuhanis sempat membawa sepersalinan  pakaian dan telekung...tak lupa berus giginya. Kelam kabut Yuhanis menyumbat semuanya ke dalam beg sandang...sebelum berlari ke simpang jalan besar untuk menunggu teksi.

Yang lecehnya...kena angkut segala mak nenek kain kotor sekali...tapi yang bestnya semua sekali spenda ‘The Rock’. 

‘Padan muka...siapa suruh cari pasal dengan dia.’....bicara hati Yuhanis si peguambela diri.

Yuhanis tak sangka.. cadangnya dia yang nak buat surprise kat Yusri tiga beradik, Yuhanis yang ter’surprise’. Hairan Yuhanis melihat selonggok barang-barang hadiah di tengah rumah sebaik dia melangkah masuk ke rumah Yusri.

Nasiblah Yuhanis tak berasa nak kecik hati bila sekotak kek dan tiga beg plastik mengandungi juadah lain yang dibawanya sudah tak jadi surprise pada si kembar. Malah Yuhanis tumpang gembira melihat mereka tiga beradik gembira. Si kembar sedang mengadap KFC ! Dengan Yusri-Yusri sekali.

“Dari mana datangnya semua benda ni?” soal Yuhanis sebaik dia duduk bersila sekali mengadap KFC yang masih suam-suam kuku terhidang beralaskan surat khabar lama di tengah rumah.

“Abang Omar !” serentak Sara dan Suri menjawap. Sambil senyum, sambil sibuk menjamu selera.

Berkerut dahi Yuhanis mendengar nama itu.

Terangkat-angkat kening Yusri memandang Yuhanis.

“Apa?” tanya Yuhanis...buat-buat tak faham usikan dari Yusri.

“Abang Omar tu memang minat kat akak...Yusri rasa tak salah kalau Kak Hani kawan...kenal-kenal dulu dengan dia.”

“Ok.” Itu sahaja jawapan Yuhanis. Sempat memberi signal kepada Yusri dengan menjuihkan bibirnya ke arah Sara dan Suri yang sedang ralit makan....tanda Yuhanis tak mahu bercakap pasal hal itu di depan adik-adiknya.

“Bila dia datang hantar semua ni?” tanya Yuhanis ingin tahu. Risau pun ada. Dibuatnya Omar bertandang bertangga kat sini, susahlah Yuhanis nak datang bila-bila dia ada kesempatan. Tak pasal-pasal jadi kes lain.

“Bukan abang Omar yang hantar.” Suri yang menjawab tetiba. Pasang telinga juga mereka rupanya. 
Yuhanis menunggu sambungan dari Sara pula untuk bercakap. Tak lama.

“Abang Omar kirim kat orang...bagi kat abang  Yusri kat kedai dobi tadi.”


 Yuhanis dah mula masak dengan kelakuan si kembar. Yuhanis seronok melayan keletah mereka. Cita-cita untuk memiliki anak kembar masih tersimpan di sudut hati....kalau ada rezeki...dengan izin Allah..harapan masih luas terbentang...bisik hati kecilnya..chewah, chewah...aja-aja fighting...chayok-chayok...Yuhanis memerlukan itu semua.

“Abang Omar suruh driver ayah dia hantar semua barang-barang ni...dengan duit dua ratus ringgit kat Yusri, kat kedai dobi petang tadi. Dengan pesanan...’ sampaikan semua barang-barang ni pada Sara dan Suri, adik Kak Hani.’...pas tu pesan lagi suruh belikan KFC ni untuk Sara dan Suri dengan duit yang dikirim, bila serah barang-barang pada Sara dan Suri.”

“Ooh..hari tu kami terjumpa Omar kat Mega Mall...masa tengah makan KFC...tu yang dia tahu Sara dan Suri suka sangat dengan KFC ni...macam tau-tau aje hari ni birthday Sara dan Suri.”

“Abang Omar tumpang makan kat meja kami, sebab meja semua dah penuh.” Cerita Sara.

“KFC yang kita bawak balik hari tu pun, Abang Omar yang kasi.” Tambah Suri pula.

“Kak Hani tak cite apa-apa pun kat Yusri....ooo, terjumpa ke...atau ...plan nak jumpa.” Ujar Yusri ....siap dengan  memainkan matanya....pejam celik, pejam celik sambil tersengih-sengih menyakat.

“Kak Hani nak tahu?...Sara rasa barang-barang nilah yang sama-sama di beli masa kita beli barang kita hari tu.”

“Betul Kak Hani...Suri yang tengok kasut tu hari tukan, sama dengan kasut yang Abang Omar bagi ni....jangan-jangan Abang Omar lah yang beli sekali hari tu.”

“Apa susah..nanti akak tanya aje kat abang Omar tu bila akak jumpa dia nanti....Yusri tak kata apa-apa kat pak cik driver tu sebab Yusri rasa pak cik tu bukan tau apa-apa...Cuma ikut arahan boss dia saja. ” Jawab Yusri sambil menyuap kentang goreng ke dalam mulutnya....

“Rezeki Sara dan Surilah ni..mm, tak pa...lepas ni kita potong kek pulak.”

Horee,horee.... Sara dan Suri gembira menyambut hari jadi dengan hadiah yang lumayan. Rezeki yang tak diduga. Rezeki yang tak boleh ditolak. Yusri dan Yuhanis tumpang gembira untuk si kembar. Tanpa disedari Omar juga dapat pahala kerana mengembirakan hati anak yatim piatu.

Bila ada peluang nanti Yuhanis kena bertemu juga dengan Encik Omar untuk menerangkan keadaan yang sebenar. Yuhanis tidak mahu ada masaalah timbul di kemudian hari. Pada Yuhanis jika perasaan sendiri perlu dijaga...begitu juga perasaan orang lain.

 Masaalah Yuhanis dengan Abang Nizan dan Mizan pun tak selesai lagi...buat apa nak tambah dengan satu lagi. Buat apa sengaja nak memeningkan kepala, bukanya elok kalau selalu makan panadol...nanti dapat masaalah buah pinggang pulak. Jadi untuk kesihatan buah pinggang, jangan libatkan diri dengan cinta bersegi-segi...hik,hik,hik.

Yuhanis menggunakan masa yang ada dengan mengemas serba sedikit rumah ‘adik-adiknya’. Sempat juga Yuhanis tolong menjemurkan pakaian mereka yang telah dibasuh awal pagi menggunakan mesin basuh lama yang hanya ada tiga kaki. Kaki satu lagi dah hilang gamaknya...tu yang pakai kaki batu bata.

Sementara menunggu nasi masak Yuhanis menggoreng sayur kobis berencahkan telur. Sebelah ayam yang dikeluarkan dari peti sejuk di potong kecil untuk digoreng dengan garam dan kunyit. Untuk menambahkan mata lauk Yuhanis mericih dua ketul ayam, lalu digoreng bersama hirisan kentang yang sudah sedia dibelikan seguni untuk kegunaaan ‘adik-adiknya’.

Makanan sudah siap dihidang.Penat-penat tapi hati senang. Yuhanis bersiap untuk pulang...tapi nak kena mandi dulu dan sembahyang. Selagi boleh Yuhanis tidak mahu meninggalkan amalan sembahyang sunat Dhuha.

Sembahyang sunat Dhuha adalah jalan untuk kita mendapat jaminan dari Allah agar dipermudahkan rezeki dan keperluan setiap hari. Peluang ini juga Yuhanis gunakan untuk berdoa buat ibu bapa dan adik-adiknya. Anak yang rajin berdoa untuk ibu bapanya juga akan dimurahkan rezeki.

Rezeki bukan bermaksud wang ringgit semata-mata. Apa yang Yuhanis faham adalah.. rezeki meliputi semua aspek kehidupan...termasuk dipermudahkan segala urusan. Yes ! ..termasuk urusan Yuhanis dengan ‘The Rock’....kerana memandai melarikan semua ‘underware’ orang tu.

‘Eh, orang tu pergi kerja pakai ape..  erk ’.

6 comments:

  1. best..tp lg best kalau banyak citer ttg mizan n yuhanis...

    ReplyDelete
  2. ok momo...coming soooon, hero meet with heroin, he,he,he.....
    TQ for reading.

    ReplyDelete
  3. Omar tu si Sharif yer? Hmmmm menarik menarik. TQ update :)

    ReplyDelete
  4. Cik Penulis,
    TQ sb ada n3 baru. Cerita ni memang best. santai, lucu dan notti je. Tak sabar tunggu next n3.

    Mawardah.

    ReplyDelete
  5. besss3..! thanz sbb upload bab ni.. x sbar nak bce psl hero meet with heroin..
    sye hrp semua nye bjalan lancar wkt akak gi umrah.. ^^

    ReplyDelete
  6. https://carabuatduitonline2017.blogspot.my/

    ReplyDelete